Mentaal Kapitaal

Versterk je mentale veerkracht en vermijd burn-out

Neuropsychologe Elke Geraerts over het belang van een veerkrachtig brein

Elke Geraerts

“Tijdens lezingen zeg ik vaak: Stel dat je je brein zou kunnen trainen zoals je je spieren traint tijdens fitness. En dan zie ik mensen knikken: Ja, dat zou geweldig zijn. Wel, dat kan: je kunt je brein versterken en zo jezelf beschermen tegen stress en burn-out.”

Stress en burn-out

De burn-outepidemie neemt ongekende vormen aan. Maar er is een oplossing: hoe groter je mentale weerbaarheid, hoe beter je beschermd bent tegen stress, burn-out en andere mentale problemen.

Er is iets mis

Er is iets mis. Al jaren zien we dat het aantal psychische problemen toeneemt. Steeds meer mensen hebben ernstige stress-gerelateerde klachten. Het lijkt wel alsof ons brein niet langer mee kan met de moderne tijd. Ons brein vertoont inderdaad ernstige tekenen van verwaarlozing, stelt neurologe Elke Geraerts. Gelukkig weten we nu hoe we ons brein kunnen voeden en veerkrachtig maken.

Mentale weerbaarheid

Recent wetenschappelijk onderzoek toont ons de vier hefbomen die ons mentaal kapitaal kunnen verhogen: meer zelfcontrole, bewuster omgaan met je bewustzijn, een sterkere focus en optimisme. Bovendien wordt stilaan duidelijk dat we die vier hefbomen zelf kunnen trainen en versterken. We hebben dus impact op ons eigen mentaal kapitaal. En het goede nieuws is dat een sterk mentaal kapitaal niet alleen een beschermende factor is tegen burn-out en andere stressgerelateerde klachten, maar ons ook succesvoller en gelukkiger maakt. Driedubbele winst dus!

Mindset en aanpak

In dit grensverleggende boek toont neuropsychologe Elke Geraerts wat de belangrijkste componenten zijn van mentale veerkracht, en hoe je deze kunt trainen om je mentale kapitaal te vergroten. We hebben zelf een aanzienlijke impact op ons mentale kapitaal.
Met de juiste mindset kan de kans op een burn-out dus aanzienlijk worden verkleind, en met de juiste aanpak kan burn-out in je bedrijf sterk worden gereduceerd. Deze bestseller is inmiddels aan zijn 12de druk, met een up-to-date versie vanaf heden beschikbaar.

Lees ook:

Waarom je ook van een kantoorbaan ziek kan worden (en hoe het beter kan) – De Correspondent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *