Druk in je hoofd? (1)

Ben je druk in je hoofd? En wil je daar wel eens van af? Wordt je moe van jezelf, van al dat denken dat maar doorgaat en nooit eens ophoudt? Krijg je hoofdpijn van al dat georganiseer en al die zorgen in je hoofd. . . Dat gepieker over hoe het zal gaan, of heb je wel het juiste gedaan? En redt je het allemaal wel? En komt het allemaal wel goed?. . .

Alles komt goed!

Ja, laten we daarmee beginnen: alles komt goed en allerlei alles komt goed!

En kijk nou eens naar die drukte in jouw hoofd. Probeer die in de eerste plaats niet te stoppen, want dat gaat niet. Die pogingen kosten je tonnen energie en het lukt je voor geen meter. Het kan ook niet! Gedachten komen en gaan als buren die om de haverklap ongevraagd via de achterdeur in en uit lopen en ook nog van je verwachten dat je dat gezellig vindt. Begin eerst maar eens al die buren als ze binnenkomen goed aan te kijken. Zeg niets tegen ze, reageer niet op ze en laat ze maar.

Jij en je denken

De gedachten komen en gaan en als je goed kijkt, dan zie je dat het er maar een paar zijn en het zijn steeds dezelfde gedachten die terugkomen. Hé!. . . Dat is apart, nooit op gelet. Maar toch wist je het wel. Kijk, als je die gedachten nou eens bewust gaat bekijken, dan gebeurt er ongemerkt iets. Jij wordt dan namelijk niet meer beheerst door je denken, omdat je er los van staat. Dat is de eerste stap en misschien wel de belangrijkste. De rest volgt vanzelf.

Doen of niet

Alleen, hoe doe je dat? Want je bent druk en alles moet door en je hebt helemaal geen tijd om een beetje naar gedachten te zitten kijken. Toch? Oud Chinees spreekwoord: “Er is altijd wel een reden om iets niet te doen”. Met andere woorden: je houdt jezelf voor de gek met een smoes. Wil je dat? Accepteer je dat van jezelf? Wil je verandering of blijf je voort sukkelen?

Aan de slag

Dus, aan de slag. Hoe doe je dat dan? Voorstel: neem om te beginnen een uur per week gelegenheid om het volgende te doen. Ga alleen zitten in een kamer, bij voorkeur in de avond als de schemering is ingevallen. Laat wat schaarse verlichting branden, een schemerlampje of een paar kaarsjes. Zet een glaasje of kopje drinken naast je neer. Gebruik geen alcohol en rook niet. Geen afleiding door tv, muziek of internet; dat alles blijft uit. Ga gemakkelijk zitten. Kijk rustig voor je uit en doe niets.

Jij doet niets. . .

Niets doen. Dus ook niets onderdrukken. Heb je jeuk, moet je hoesten of je neus snuiten of een slokje drinken? Dan doe je dat gewoon. Verder helemaal niets. Kijk alleen maar voor je uit. En wees wakker van binnen. Kijk wat er gebeurt. Nogmaals onderdruk niets. Dus probeer vooral je denken niet te onderdrukken of ‘stil te maken’ want dat kan je helemaal niet. Je doet niets. . .

Een uurtje per week om te beginnen. En als je hier wat over kwijt wilt, laat het maar weten. Heb je vragen, kom maar op.

Links naar gerelateerde blogs:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *