3 Tips voor JOU – Tip 1

Zo druk dat je jezelf kwijt

Heb je het ook weleens, dat je zo druk bent dat je jezelf voorbij rent? Jezelf uitput en afmat? Dat je hoofd vol zit met vanalles waaraan je denken moet? Je adem hoog en te snel? En dat niemand je begrijpt, je krijgt maar geen echt contact…

Heb je dan door dat je jezelf kwijt bent?

Ja, je bent letterlijk Jezelf kwijt. Natuurlijk heb je dat op die momenten niet door, want je wordt volledig in beslag genomen door heel belangrijke dingen. Maar zijn die dingen belangrijk genoeg om jezelf kwijt te raken? Zijn ze écht belangrijker dan jij zelf?

Wat jou hierbij in de eerste plaats helpt is dat je de symptomen leert herkennen. Er zijn er al een aantal genoemd: je rent jezelf voorbij, je krijgt je gedachten niet op orde, je bent druk en gejaagd en je adem zit veel te hoog en gaat kort en snel. En het lijkt wel of niemand jou nog hoort of begrijpt; je kunt niet meer goed communiceren.

Enkele tips

Wat te doen? Hier krijg je van mij de eerste tip van drie heel praktische tips die je heel eenvoudig kan toepassen in je dagelijks leven. Probeer ze uit onder alle omstandigheden, maak ze je eigen en raak ermee vertrouwd. Dan kan je op elk moment ingrijpen en jezelf tot de orde roepen.

Tip 1. Adem bewust

“Maar ik adem toch?” Jawel, maar niet bewust; waarschijnlijk hap je alleen maar lucht.

Begin eens met de volgende eenvoudige ademoefening onder de knie te krijgen. Oefen deze eerst thuis in alle rust, zittend op een stoel met een rechte leuning of ga staan. Zorg dat je rug recht is. Neem voor het oefenen een minuut of vijf de tijd. Het beste oefen je alleen. Doe niet te hard je best, als het geforceerd en ongemakkelijk voelt, neem dan een beetje gas terug.

Oefening

De oefening heet ‘1 tel’ en gaat als volgt. Sluit de ogen. Adem rustig en bewust diep en volledig door de neus in. Houd dan 1 tel pauze. Adem dan lang en langzaam door de neus uit. Herhaal deze cyclus een paar minuten. Als je het genoeg vindt blijf dan nog even zitten met gesloten ogen, laat de adem los en observeer jezelf. Voel je de verandering in jezelf? Het maakt niet uit wat je voelt. Vraag je niet af wat je moet voelen, want dat kan voor iedereen anders zijn. Jouw ervaring is geldig voor jou!

Toepassen

Nu komt het: toepassen in je dagelijks leven op de momenten dat het nodig is. Steeds wanneer je jezelf erop betrapt dat je jezelf voorbij aan het rennen bent, houd dan even in. Beweeg iets langzamer, spreek rustiger en ga met je aandacht naar je ademhaling. Denk aan die ene tel pauze en pas die toe. Dus terwijl je doorgaat met je bezigheden, ga je die bewuster doen en ga je je ademhaling ‘afremmen’ door die simpele ene tel pauze aan het eind van de inademing. Je zult merken dat je binnen een minuut al rustiger wordt en weer controle over jezelf en je handelingen krijgt.