3 Tips voor gezonder voedingspatroon

Met deze 3 tips leg je de basis voor een gezonder voedingspatroon.

Goed in je vel zitten en je fit en vitaal voelen is iets waar we veel waarde aan hechten. Vooral op de momenten dat je niet zo lekker in je vel zit besef je vaak pas hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen zodat je genoeg energie hebt en plezier ervaart in het leven.

Een gezonde leefstijl helpt je om meer vitaliteit en energie te ervaren. Voeding heeft een grote impact op onze gezondheid en op onze gemoedstoestand. Door op een liefdevolle manier, gezonde voedingskeuzes te maken, kun je een mooie basis creëren voor een gezonde leefstijl. Maar welke stappen of keuzes kun je nu precies maken als je graag goed in je vel wilt zitten?

Met deze 3 tips kun je al een mooie basis leggen voor gezonder voedingspatroon:

Tip 1. Zet je groenten centraal

Probeer op meerdere momenten van de dag voldoende groenten te eten. Vaak eten we alleen groenten bij het avondeten maar dat kan natuurlijk ook bij de lunch of zelfs ontbijt. Je kunt bijvoorbeeld al op een vrij simpele manier extra groenten eten bij je lunch. Maak een grote pan soep met lekker veel groenten of een gevulde wrap met gegrilde groenten. Of kook ’s avonds extra veel groenten en maak hier de volgende dag een salade van. Eet je regelmatig brood, dan kun je ook eens een lekkere groentespreads maken. Je zou er misschien niet meteen aan denken maar je kunt ook groenten in je ontbijt ‘verstoppen’ door bijvoorbeeld wat geraspte wortel aan je havermoutpap toe te voegen.

Tip 2. Seizoensgroenten

Laat je inspireren door de groenten uit het seizoen. Ik ben voorstander om zoveel mogelijk groenten uit het seizoen te eten. Op deze manier eet je met het ritme van de natuur en de groenten zitten bomvol goede voedingstoffen. Daarnaast zijn ze vaak ook veel smaakvoller! Ze hoeven ook niet van mijlen ver te komen. Is dat wel zo, dan gaat de kwaliteit helaas erg achteruit. Vaak zijn ze veel te vroeg geoogst zodat ze langer houdbaar blijven en daarnaast is dit natuurlijk ook niet heel duurzaam.

Een aantal leuke en lekkere groenten van dit moment zijn :

Pastinaak, rode kool, spruiten, boerenkool, winterpostelein, winterpeen.

Bekijk dit gemakkelijke en lekkere recept met spruitjes en pompoen!

Tip 3. Maak weekmenu’s

Een goeie voorbereiding is het halve werk.

Niet alleen heel handig maar je wordt vooral ook bewuster van wat je eet. Op deze manier kun je makkelijker en gevarieerder eten. Daarnaast zorgt het voor meer rust en verval je minder snel in oude patronen. Tip: Bewaar al je weekmenu’s, zo bezit je altijd over genoeg inspiratie in wat je kunt eten!

Liefs,

Kim van Eijk, natuurvoedinsadviseur


Kijk gerust even op mijn website: https://www.kimvaneijk.nl/

.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *