3 tips voor een betere ademhaling

Tip 1. Keer terug naar jouw natuurlijke ademhaling

Heb je wel een gekeken naar de ademhaling van een pasgeboren baby? De ademhaling van een pasgeboren baby is nog helemaal perfect. Het ademt volledig zoals door de natuur bedoeld.
In de loop van ons leven verandert echter onze ademhaling. Dit kan zijn door spanningen of zorgen, door fysieke klachten of door de druk dat het leven op ons uitoefent. De ademoefening Volledige Ademhaling brengt je weer terug naar die natuurlijke ademhaling.

Bij de volledige ademhaling wordt het gehele ademhalingsapparaat gebruikt. Als je deze ademhaling in afzonderlijke stukken zou uitvoeren, zou je respectievelijk een buik-, flank- en borstademhaling hebben. Hierdoor wordt het gehele ademhalingsapparaat bij de ademhaling betrokken en kan er de grootste hoeveelheid zuurstof en Prana worden opgenomen. Prana kan gezien worden als de levenskracht in de ingeademde lucht.

Als we ontspannen zijn is onze ademhaling meestal natuurlijk en volledig, dus ik raad je aan om eens de tijd te nemen om ontspannen te gaan liggen of zitten. Leg één hand op je borst en één hand op je buik en wordt je bewust van je ademhaling. Je hoeft je ademhaling daarbij niet te veranderen. Observeer alleen maar, zonder oordeel. Je zult zien hoe je ademhaling vanzelf rustiger en dieper wordt en jij terugkeert naar jouw natuurlijke, volledige ademhaling.

Tip 2. Adem door de neus

Bij de volledige, natuurlijke ademhaling gaat zowel de in- als de uitademing door de neus. Hierdoor wordt de binnenkomende lucht op een natuurlijke manier gefilterd, maar kan ook de levenskracht of energie die je inademt zich verspreiden binnen jouw wezen. Veel mensen denken dat je door de mond moet uitademen. Ook bij sporten wordt dit vaak gezegd. Maar probeer tijdens je dagelijks leven zoveel mogelijk door de neus in en uit te ademen. Dit zal in hoge mate bijdragen aan jouw vitaliteit.

Tip 3. Wees je bewust van je lichaamshouding

Adem en lichaamshouding gaan hand in hand. Heb je wel eens gevoeld wat er gebeurd als je ingezakt zit en met je schouders naar voren? Je ademhaling blokkeert. Trek je schouders maar eens naar achter zodat je de borst helemaal opent en voel het verschil. Je kunt dan ineens veel vrijer ademen. Je houding is dus heel belangrijk voor je ademhaling, maar ook andersom. Ook als je aan je bureau zit te werken, zit rechtop! Corrigeer je houding zodra je merkt dat je inzakt. En andersom: als je goed ademt, met een natuurlijke diepe buikademhaling, zit je veel gemakkelijker rechtop. Het kost je dan geen moeite met een rechte rug rechtop te zitten. Zou werken juiste houding en juiste adem samen.

Tijdens een yogales zeggen we vaak: “Stel je je maar voor dat je een touwtje aan de kruin hebt, waar iets aan wordt getrokken”. Als je dat doet voel je dat je als het ware direct wat rechter gaat zitten. Trek dan je schouders even omhoog, vervolgens wat naar achteren en laat je schouders dan zachtjes los. Dan zijn ze ontspannen. Voel je wat dit doet met je ademhaling?

Een goede houding is ook een ontspannen houding. Uiteraard is er een bepaalde mate van spanning nodig om rechtop te blijven zitten. Maar naarmate je adem beter wordt, sterker en dieper in de buik, wordt het rechtop zitten moeitelozer. Daarnaast is het juist belangrijk om onnodige spanningen los te laten. Kijk eens naar de uitdrukking op je gezicht. Misschien merk je dat je gedurende de dag je kaken vastklemt of je voorhoofd fronst. Laat die onnodige spanning maar los, en je zult zien hoe je ademhaling vanzelf dieper wordt.

Heb je vragen of zoek je begeleiding op het gebied van ademhaling en vitaliteit?
Wij staan klaar om jou en je medewerkers te begeleiden.

Cor en Mirjam Berkelaar

.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *