3 Tips om vitaler te werken en te leven

Wanneer je al te vaak moe en lusteloos bent, en er komt niets meer uit je handen, dan kan je misschien wat hulp gebruiken als je daar verandering in wilt brengen. In je eentje kom je er soms niet uit; je blijft in hetzelfde kringetje ronddraaien, alsof je steeds dezelfde fout maakt, maar weet niet wat. Hier zijn drie gratis tips waarmee je gemakkelijk zelf aan de slag kunt. En wel nu!

Energie stroomt

Werken en leven vragen hun tol. Van iedereen, dus op zich niks bijzonders. Je hebt energie nodig om te werken en te leven, om de dingen te doen die je wilt doen en die gedaan moeten worden. Waar die energie vandaan komt? Je eet, je rust, je slaapt, je ademt. Allemaal manieren om energie te assimileren. Evenzo krijg je energie van de juiste mensen om je heen. En andersom geef jij energie aan jouw omgeving, aan de dingen die je doet en de mensen om je heen. Er vindt op natuurlijke wijze een voortdurende uitwisseling plaats. Energie stroomt door het hele bestaan, verbindt alles en heeft haar eigen doel.

Symptomen van vitaliteitstekort

Je kunt wel eens een keertje moe en afgemat zijn. Als je hard gewerkt of gesport hebt, is dat geen probleem. Je neemt rust en je kunt weer verder. Het wordt anders als je te vaak merkt dat je moe en lusteloos bent, geen energie meer hebt, geen zin meer hebt. En als je ook niet weet waar je het zoeken moet. Je creativiteit werkt niet meer. De rek is er uit. Je hebt zoveel op je bordje en het wordt steeds meer. Je weet niet meer waar je eerst aan beginnen moet en als je als begint komt er niets uit je handen. Communiceren gaat niet: niemand begrijpt jou en jij snapt de anderen niet. Dan stagneert de energiestroom. Alles blokkeert, alles verhardt. Je voelt hier en daar pijn, fysiek, emotioneel, mentaal. De energie die zich normaal gedraagt als stromend water, bevriest en wordt hard als ijs. En ook zo kil.

Tip 1 Observeer

Alle methodes voor hulpverlening en alle hulpverleners beginnen hiermee: wordt je bewust van het probleem door jezelf te observeren. Niet stilletjes in een hoekje, maar juist in je dagelijkse activiteit. Zie wat je beweegt. Zie hoe je denkt. Zie hoe je je voelt. Voel je lichaam. Zie hoe je reageert op mensen, situaties, op druk. Zie wat je zegt. Door te observeren, nauwkeurig en nauwgezet, wordt jij bewust van jezelf.

Dit is de eerste stap, want pas wanneer je bewust bent kan je aan de slag gaan om dingen te veranderen. Maar blijf jezelf observeren, uur na uur, dag na dag, week in , week uit, maand na maand na maand… Tot jij je neusgaten uitkomt. Doorgaan! Tot je niet meer bestaat, tot je alleen nog maar de waarnemer bent van alles wat er gebeurt, in je en om je heen. Dit stopt nooit! Het verandert wel…

Tip 2 Organiseer

Bij de uitvoering van tip 1 heb je misschien gemerkt dat jouw energietekort te maken heeft met hoe jij jouw activiteiten hebt georganiseerd – of niet hebt georganiseerd. Alles komt maar op je af en je weet niet waar je het laten moet. Je hoofd loopt over om alles bij te houden. Je komt tijd te kort. Iedereen wil wat van je, net wanneer het jou niet uitkomt.

Vraag je af wie de baas is over jouw leven. Jij toch?! Neem dus nu het heft in eigen hand. Pak jezelf aan en begin je eigen leven te organiseren. Kijk waaraan je je tijd besteedt. Kijk hoe je op afleiders reageert. Kijk met wie jij jouw leven en jouw tijd doorbrengt. Doe dit zowel voor je werktijd als je eigen tijd. En dan komt ie: maak eens GEEN onderscheid tussen die twee. Besef dat werktijd ook jouw leven is, dus JOUW tijd! En begin je tijd opnieuw in te richten. O ja, en neem dan als eerste je werkplek onderhanden. Ruim grondig op en deel opnieuw in. Draai je bureau de andere kant op. En zo voorts. Onderaan dit artikel vindt je wat leestips.

Tip 3 Mediteer

Meditatie is voor mensen in alle tijden hun thuishaven. Voor anderen is het iets vaags of iets bedreigends, wat ze bespotten of waar ze voor weglopen. Meditatie is de weg naar je ware zelf. Meditatie biedt je rust en vrede. Meditatie heeft je kracht en focus. Meditatie leert je jezelf kennen. Meditatie hoort bij het leven en is net zo belangrijk als eten en drinken. Er bestaan honderden methodes en technieken, allemaal met uiteindelijk hetzelfde eerste doel: bewustwording van je innerlijk zelf. Maar met meer of minder inspanning en meer of minder ‘succes’. Maar iedereen kan mediteren.

Deze derde tip is essentieel in het rijtje: observeer, organiseer, mediteer. Mediteren is de enige manier om orde in jezelf te scheppen. En dat is precies wat je wilde, als je tot hier gekomen bent. Je wilt orde in je hoofd, in je werk, in je leven. Je kunt eenvoudig beginnen: ga rechtop zitten, sluit je ogen, adem een paar maal rustig en diep en laat de adem dan los. En observeer. Wat? Alles en niets in bijzonder, zit alleen maar met je ogen dicht in een open en afwachtende houding, alert en rustig. Zonder verlangen, zonder doel.

Wil je meer weten over mediteren? Neem dan even contact met me op (06 2414 5299), dan help ik je op weg en beantwoord je vragen hierover. Hier vind je alvast een gratis adem-meditatie die je eenvoudig zelf kunt doen.

Resultaten

Als je deze drie tips in je dagelijks leven gaat toepassen, zal je al gauw de effecten gaan voelen. Je wordt rustiger in je hoofd, maar ook in je lichaam. Je krijgt meer vat op de dingen waar je mee bezig bent. En stilletjes aan wordt je steviger en sterker, meer zelfbewust en zekerder. Je neemt beslissingen vanuit een innerlijke zekerheid, zonder te hoeven redeneren tegen jezelf (of anderen). En het mooiste: je werk wordt meer en meer deel van jouw eigen leven, waarbij je ontdekt dat jij alleen aan jezelf verantwoording verschuldigd bent en niet aan je omgeving!

Meer weten?

Voor meer informatie over vitaal leven en werken kijk je verder op onze website, download onze brochure of neem contact op voor een gratis coachinggesprek (06 – 2414 5299). Intussen kan je alvast kennismaken met mediteren met deze gratis adem-meditatie.

Leestips

Voor het organiseren van je tijd:

Grip, het geheim van slim werken – Rick Pastoor – ISBN 9789082881202 – Bol.com

Het is best gek dat we nog nooit écht hebben leren werken. GRIP legt je stap voor stap uit hoe je slimmer werkt voor meer rust en ruimte in je hoofd. Het gevolg? Je krijgt ruimte voor je kleine en grote dromen. Ook de tools die je hierbij kunt inzetten bespreekt hij vanuit zijn eigen ervaring.

Rick Pastoor, jarenlang ‘hoofd product’ bij Blendle, legt zijn slimme werkwijze uit.

Voor geconcentreerd werken:

Diep werk, werken met aandacht in een wereld vol afleiding – Cal Newport, ISBN 9789047012436 – Bol.com

In “Diep werk’ wijst Cal Newport op de noodzaak van geconcentreerd werken om maximaal te kunnen presteren, een vaardigheid die we langzaam zijn kwijtgeraakt. De meeste mensen laten zich gemakkelijk onderbreken en besteden een groot deel van de dag aan oppervlakkige werkzaamheden. Dit boek bevat talloze inspirerende verhalen en praktische adviezen over hoe je je werk anders kunt organiseren om diep werk een vaste plek te geven. Want alleen door iets met volle aandacht te doen, ontwikkel je je denkkracht en bereik je meer in minder tijd.

Cal Newport is docent theoretische informatica aan de Universiteit van Georgetown. Door zelf diep werk toe te passen weet hij naast zijn veeleisende baan en een druk gezinsleven met uitzonderlijke regelmaat wetenschappelijke artikelen te publiceren.

.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *